Podsumowanie OTK 2019 w Zespole
Szkolno-Przedszkolnym w Kleczewie
„Pasja,
profesja, powołanie, …” – to hasło tegorocznego Ogólnopolskiego Tygodnia
Kariery 2019, w którym nasza szkoła uczestniczyła już po raz trzeci. Czy pasja
może być naszą profesją w przyszłości? – Oczywiście, że tak. Czy są ludzie,
którzy mają powołanie do wykonywania danej profesji? – Jak najbardziej! Czy
warto rozwijać swoje pasje? - Tak! Tak! Tak!
Podczas
całego tygodnia dzieci i uczniowie uczestniczyli w wielu działaniach, którym
towarzyszyło hasło przewodnie OTK. Oto one:
I.Prezentacja zawodów
Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego przygotowali
stoiska, na których uczniowie prezentowali swoje wymarzone zawody. Uczniowie
mieli możliwość zapoznania się z zawodem fotografa, którego pokaz przygotowały
Aleksandra Szczepaniak i Martyna Sucholas. Zainteresowani mogli samodzielnie
wykonać zdjęcia pod okiem młodych fotografek. Zawód muzyka przybliżyła Patrycja
Gościmska. Swoją grą na saksofonie podbiła serca publiczności. Wiktoria
Wyszyńska wcieliła się w kosmetyczkę. Pokazała kosmetyki, których używa. Chętne
dziewczyny wcieliły się w modelki podczas pokazu sztuki makijażu. Największym
zainteresowaniem cieszyło się stanowisko Martyny Prus, która prezentowała zawód
cukiernika. Wraz ze swoją ekipą przygotowała gofry i watę cukrową.
Dziękujemy prezentującym za wspaniały pokaz zawodów i
oczywiście odwagę.
Konkurs
plastyczny „Zawód przyszłości” zorganizowany przez p. H. Dzwoniarską i p. J.
Jarmuż, skierowany był do uczniów klas IV – VI. Jego celem było
zachęcenie uczniów do aktywnego budowania własnej drogi zawodowej zgodnie
z posiadanymi talentami i kompetencjami oraz rozwijanie zainteresowań.Uczestnicy wykazali się dużą inwencją
twórczą. Wykonali rysunki o zawodach przyszłości, które sami niejednokrotnie
wymyślili. Dziewiętnaście prac zostało wyróżnionych,wśród których wyłoniono trzy najciekawsze
prace. Zaszczytne miejsca zdobyli:
Dzieci i uczniowie przebrali się za przedstawiciela
wymarzonego zawodu, a następnie w klasach zgadywali, jaką profesję
przedstawiali ich koleżanki i koledzy. Profesjonalne przebraniaokazały się ciekawą formą poznania wielu
nazw zawodów.Działanie było
zorganizowane przez Samorząd Uczniowski.
Warsztaty
dla uczniów klas VIII przeprowadziła doradca zawodowy pani Edyta Zielińska z
Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ślesinie. Uczestnicy
dowiedzieli się, jak bardzo ważnym czynnikiem wyboru zawodu i szkoły jest rynek
pracy. Prowadzą ca zapoznała obecnych z pojęciem zawodu nadwyżkowego i
deficytowego. Przedstawiła zawody, na które jest największe zapotrzebowanie.
Młodzież chętnie podejmowała dyskusje na tematy związane z rynkiem pracy.
Prelegentka uświadomiła uczniom, że nie zawsze wykształcenie daje dobrą pracę.
Dla każdego wybór jest kwestią indywidualną, radziła aby najpierw dobrze poznać
zawód, który chce się wybrać w przyszłości. Musi on dawać wiele satysfakcji i
zadowolenia. Na zakończenie uczniowie poznali najpopularniejsze kierunki
studiów w Polsce, w tym najczęściej wybierane w Poznaniu. Zapoznali się także z
wynikami zdawalności tegorocznych egzaminów zawodowych i matur.
Warsztaty, w
opinii uczniów były bardzo ciekawe. Wielu z nich wyszło z potwierdzeniem
swojego pomysłu na dalszą edukację, jednak niektórzy z odrobiną niepewności.
Jakie zawody wybiorą w przyszłości? Już niedługo poznamy ich wybory.
Szkolny
konkurs ”ENGLISH LANGUAGE IN THE LABOUR MARKET”, zorganizowany przez doradcę
zawodowego, p. Justynę Jarmuż oraz nauczycieli języka angielskiego, p. Annę
Kaczmarek i p. Agnieszkę Linik, włączył do działań w ramach OTK uczniów klas
VII i VIII. Każdą z klas reprezentowały trzyosobowe zespoły, które musiały
wykazać się znajomością zawodów narynku
pracy, umiejętnościami językowymi oraz wiedzą na temat - jak ważna jest
znajomość języków obcych, głównie języka angielskiego, dla potencjalnych
pracowników we współczesnym świecie. W zdobyciu tak szerokiej
tematyki pomagały z pewnością przygotowane przez nauczycieli gazetki omawiające
poszczególne zagadnienia. Konkursowe zmagania przebiegały w dwóch etapach. W I
etapie konkursu uczniowie rozwiązywali test, w którym wykazali się znajomością
i to w języku angielskim! - nazw zawodów, do jakich sektorów rynku pracy one
należą, jakie akcesoria i jakie czynności są typowe dla przedstawicieli danych
zawodów. W II etapie uczniowie zdobywali punkty na rzecz swojego zespołu
indywidualnie, odczytując wylosowany zawód i dopasowując do niego
„porozrzucane” hasła. Komisja konkursowa oceniała poprawność wymowy w języku
angielskim oraz dobór hasła. Zwycięskie zespoły zostały wyłonione po zsumowaniu
punktów zdobytych w dwóch etapach. Oto oni:
I miejsce – Wojciech Barszcz, Wiktor
Borowski, Piotr Wesołowski z klasy VII b
II miejsce – Kinga Kosińska, Zofia
Pokojowa, Martyna Wośkowiak z klasy VII a
III miejsce – Michalina Makowska,
Katarzyna Prawucka, Kacper Twardowski z klasy VIII a
Zwycięzcy
otrzymali dyplomy i nagrody. Bardzo dziękujemy Radzie Rodziców za nagrody.Wszystkim gratulujemy i życzymy dalszych
sukcesów na polu znajomości języków obcych, a w przyszłości również na rynku
pracy!.
Dzieci z
przedszkola i uczniowie z klas I – III wraz z wychowawcami budowali przez cały
tydzień „Miasto zawodów”, na podstawie materiałów z Mapy Karier przygotowanych
przez doradcę zawodowego z naszej szkoły. Podczas tworzenia kształcili
umiejętność pracy zespołowej. Rozmawiali z wychowawcami na temat pracy: Czy
jest potrzebna? Po co się do niej chodzi?Dzieci same decydowały, gdzie będą w ich mieście ulice, budynki, zakłady
pracy. Efekt rewelacyjny! Brawo!
Uczniowie
naszej szkoły oraz ich rodzice mają wiele pasji, choć nie zawsze chcą o nich
mówić. Chętni opisali je, dzieląc się z całą społecznością szkolną. Ich
wypowiedzi można było podziwiać na gazetkach. Dziękujemy za świetne
przygotowane opisy i oczywiście za odwagę.
VIII.Pasje i zainteresowania – jak je rozwijać i odszukać w sobie?
Warsztaty
zostały przeprowadzone dla uczniów klas VII przez panią Edytę Zielińską,
doradcę zawodowego z PPPP - Ślesinie. Podczas nich uczniowie utrwalili wiedzę
na temat zainteresowań i ich rodzajów. Prowadząca omówiła pojęcie talentu i
kiedy należy uważać, ze się go ma. Uczniowie podczas wykonywania ćwiczenia
świetnie poradzili sobie z dopasowywaniem zainteresowań do zawodów. Następnie w
formie konkursu odgadywali nazwy zawodów. Młodzież wykazała się dużą wiedzą.
Warsztaty
były rewelacyjną formą poszerzania wiadomości edukacyjno-zawodowych. Pokazały
jak wiele ciekawych zawodów jest na obecnym rynku pracy. Podsumowując, warto
mieć zainteresowania, bo one prowadzą do sukcesu zawodowego w przyszłości.
W środę 23
października 2019 r. uczniowie klas I – III oraz sześciolatki uczestniczyli
w spotkaniu z p. Michałem Kowalskim tancerzem i nauczycielem tańca
towarzyskiego ze szkoły ESCUDO. Zaproszony gość na początku opowiedział o
swojej pasji jaką jest taniec i o tym jak wygląda praca tancerza –
nauczycielatańca. Następnie zaangażował
wszystkie dzieci wraz z opiekunami do spróbowania swoich możliwości na
parkiecie. Właściwa sylwetka, podstawowe kroki i figury, muzyka i już
wszyscy zebrani tańczyli cza-czę pod czujnym okiem instruktora. Uczniowie
bawili się doskonale, a wielu z nich pytało gdzie może uczestniczyć w takich
lekcjach tańca.
Warsztaty
zostały przeprowadzone w świetlicy dla uczniów I – III, ich organizatorami były
p. E. Kazimierska, M. Marx i J. Jarmuż. Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji
zawodów oraz rozmowy z dziećmi na temat ich marzeń i przyszłych planów
zawodowych. Uczestnicy pracowali indywidualnie i grupowo. Wśród najmłodszych
dużym powodzeniem cieszyły się prace plastyczno-techniczne: lepienie z
plasteliny, rysunki i wyklejanki. Istotna rolą w rozwoju kreatywności odgrywają
gry edukacyjne, łamigłówki logiczne, kalambury – uczniowie mieli możliwość skorzystania
z wymienionych form. Podczas nich wykazali się dużą spostrzegawczością i dobrą
pamięcią. Następnie uczestnicy wzięli udział w zabawach konstrukcyjnych.
Projektowali i budowali pojazdy przyszłości, podczas których rozmawiali o
zawodach przyszłości. Uczestnicy świetnie się bawili, nie zauważyli nawet, że
pogłębiali swoją wiedzę. Cieszy fakt, że nawet najmłodsi uczniowie chętnie
mówią o swoich pasjach i snują śmiałe plany na temat przyszłej ścieżki
zawodowej.
22 października 2019
roku Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kleczewie w ramach OTK na zaproszenie p. I.
Wdowiak, gościł w swoich murach projektantów firmy 3D Imagine Project - panią
Natalię Kubicką- Dubiel i pana Mariusza Dubiela. Projektanci zaprezentowali dzieciom
z przedszkola oraz klasom I-VIII czym zajmują się osoby specjalizujące się w
tego typu działaniach oraz pokazali możliwości drukarki 3D. Pokaz wzbudził
wśród uczniów wielkie poruszenie. Każdy mógł dotknąć wydrukowanych przedmiotów.
Dziękujemy firmie 3D Imagine Project za lekcję pokazową w naszej szkole oraz
upominki.
Uczniowie
podczas zajęć z wychowawcą lub spotkaniach zorganizowanych dla całej
społeczności uczestniczyli w spotkaniach z zawodowcami. Uczniowie poznali
specyfikę wieluprofesji.
Przedstawiający zawody rodzice uczniów lub zaproszeni goście w ciekawy sposób,
przede wszystkim praktyczny zapoznali uczniów z wykonywanymi czynnościami oraz
omówilipredyspozycje do danej profesji.
Widać, że wykonywane zawody to ich pasja. Dziękujemy za poświęcony czas i
ciekawe spotkania.
ØGrupa 3- latków - „PSZCZÓŁKI”,wych. M. Sawicka
˗wizyta w
sklepie „Twój Market”- poznanie zawodu sprzedawcy,
˗spotkanie z fryzjerką p. Martą Adamek
ØGrupa 3-4-latków „ŻABKI”, wych. U.
Domagalska,
˗wizyta w
sklepie - poznanie zawodu sprzedawcy
˗spotkanie z:
pielęgniarką p. Anną Wcisłek,strażakiem p. Krystianem Karolakiem oraz fryzjerką p. Moniką Trzewiczyńską,
ØGrupa 5- Latków „BIEDRONKI”, wych.
A. Kaczmarek
˗wyjście do
kuchni i poznanie zawodu kucharki - p. Jolanta Kołodziejczyk,
p. Anna Woźniak, p. Agnieszka Jabłońska, p. Marzena Woźniak,
˗spotkanie z:bibliotekarką p. Moniką Ejm, intendentkązp. Agnieszką Kozłowską, stolarzem p. Janem Fabisiakiem,referentką p. KatarzynąSzczęsną, nauczycielką wychowania fizycznego p. Ewą Linik
oraz muzykiem p. Przemysławem Domagalskim,
ØGrupa 5-
latków „MOTYLKI”, wych. D. Ziemkiewicz
˗spotkanie z ratownikiem medycznym p. Piotrem Wdowiakiem oraz fryzjerką p. Martą Adamek
ØGrupa
6-latków „JEŻYKI”, wych. I.Kopiecka
˗spotkanie z ratownikiem medycznym p. Piotrem Wdowiakiem,
fryzjerką
p. Martą Adamek oraz krawcową p.
Biegasiewicz
˗wyjście do
salonu kosmetycznego - p.Piotrowska zapoznaładzieci z zawodemkosmetyczki
Øp. U Domagalska i p. K. Rogowska
zorganizowały dlacałej społeczności przedszkolnej spotkanie z policjantem p. Zdzisławem Urbańskim,
Øklasa I b, wych. p. I. Wdowiak
˗spotkanie ze
spawaczem p. Bartoszem Wojciechowskim oraz ratownikiem medycznym p. Piotrem Wdowiakiem,
Øklasa II a, wych. p. R. Michalak
˗spotkanie ze
spawaczem p. Bartoszem Wojciechowskim oraz ratownikiem medycznym p. Piotrem Wdowiakiem,
Øp. H Szymańska zorganizowała dla
sześciolatków oraz oddziałów I – IIIspotkanie z muzykiem
panem Przemysławem Domagalskim
Øklasy I b, II a i II b– wych. I.
Wdowiak, R. Michalak, H. Szymańska – dzieci uczestniczyły w wycieczce do teatru
w Kaliszu – poznanie zawodu aktora oraz
do Sądu Rejonowego w Koninie – poznanie profesji pracowników
sądu.
Øklasa Va, wych. p. A. Kaczmarek
˗spotkanie z fryzjerką p. Joanną Bakowską,specjalista ds. marketigu p. Moniką Ruszkowską oraz p. Liliana Wojciechowską -inspektorem
ds. rejestracji pojazdów,
Øklasa VI a, wych. J. Witkowska –
spotkanie ze stolarzem p. Mariuszem
Głąbiakiem,
Øklasa VII a, wych. E. Linik –państwo
Jolanta i Jarosław Marciniakowie zapoznali uczniów z zawodem kosmetyczki i strażaka,
Øklasa VIIb,
wych. K. Stróżyk-Drzewiecka – wizyta zawodoznawcza - - podczas zwiedzaniap. Joanna Barszcz zapoznała uczniów ze stanowiskami
pracy i specyfiką zakładu „Fermy Drobiu Wożniak”.
ØPowiatowa Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna w Ślesinie
ØFirma 3D Imagine Project
ØSzkoła tańca ESCUDO
ØKomisariat Policji w Kleczewie
ØOchotnicza Straż Pożarna w Kleczewie
ØSąd Rejonowy w Koninie
ØFermy Drobiu Wożniak
ØPracownicy ZSP w Kleczewie
ØRodzice uczniów i
zakłady pracy, w których pracują
ØRada Rodziców
ØNauczyciele
ØSamorząd Uczniowski
Dziękuję wszystkim nauczycielom, rodzicom, uczniom i
zakładom pracy za włączenie się do działań na rzecz OTK 2019. Podjęte działania
pozwoliły uczestnikom poznać świat pasji i profesji.